perjantai 8. marraskuuta 2013

Can you speak without your accent?

Viime keskiviikkona oli taas kolumnia Uudessa Raumassa (http://raumalainen.fi/mielipiteet/kolumnit/kolumni-all-you-need-food), tällä kertaa aiheena paljon puhuttu ja kysytty ruoka! Uuden Rauman tekstit pohjautuvat siis tämän blogini teksteihin, joten ovat sen takia hyvin paljolti samaa tekstiä kuin mitä täällä on jo joskus julkaistu. :)

Ihanaa prokrastinointia tämä blogin kirjoittelu! Tiedän takaraivossani, että ensi viikko tulee olemaan tämän syksyn stressaavin (kaksi palautettavaa kirjoitustehtävää ja sen lisäksi pidän lyhyet opetustuokiot terveystiedon ja liikunnan kursseilla sekä vielä kokonaisten tuntisuunnitelmien tekeminen!), mutta jostain kumman syystä blogin kirjoittelu vie tällä hetkellä voiton! No, olen mä sentään jo aloittanut noita tehtäviä, "ja onhan mulla koko viikonloppu aikaa.." kuten helposti tulee todettua ja sunnuntaina huomaan että empäs kuluttanut hetkeäkään koulukirjojen parissa. Hupsista.

No, tämä viikonloppu on poikkeus. Meillä ei ole minkäänlaisia suunnitelmia. Naapurihuoneen saksalaispojatkin päättivät eilen vuokrata auton ja huristella Chicagoon! Me teemme saman roadtripin tasan kahden viikon päästä, kun meillä alkaa Thanksgiving -loma. En malta odottaa!

Tänään aamulla olin paikallisen Rotary clubin tapaamisessa! Se on jo toinen tähän mennessä, en muista mainitsinko edellisestä vierailusta? No, joka tapauksessa, kaksi viikkoa sitten vierailin North Kansas City Rotary Clubin tapaamisessa ja heidän kauttaan sain tiedon tästä koulun lähellä toimivasta Rotary clubista ja kummatkin innoissaan pyysivät minua vierailulle. Kerroin Suomesta ja Rauman Rotaryclubista sekä kokemuksistani ja opiskeluistani täällä Kansas Cityssä. Ihmiset ovat kyllä todella kiinnostuneita ja esittävät paljon kysymyksiä. Tämän aamuisessa tapaamisessa en puhunut pitkästi, sillä heillä oli jo valmiina ohjelma tälle perjantaille, esittelin vain itseni ja menen puhumaan heille uudemman kerran ensi vuoden puolella vähän pidemmin. Mutta clubien viirit kyllä vaihdettiin, nyt mulla on paljon tulisia ja kerrottavaa Raumalle!

Meillä ei oikeastaan ole enää kuin kaksi kunnon kouluviikkoa ja sitten on viikon pituinen loma! Kuulemma tänä vuonna Thanksgiving -loma on normaalia myöhemmin, normaalisti sen jälkeen olisi vielä kaksi kouluviikkoa sekä finals -loppukokeet ennen joululomaa (kaksi lomaa todella lähekkäin, hassua). Nyt meillä on Thanksgiving -loman jälkeen vain yksi kouluviikko (silläkään viikolla ei enää ole kaikkia oppitunteja) ja sen jälkeen finals week ja sitten onkin jo joululoma! (ja joululomalla mä saan tänne vieraita koti-Suomesta, iiiii kuinka kivaa!)

Muuten tänne kuuluu normaalia arkea. Ihmeellisesti piristi tuo viime viikonloppuinen St Louisin reissu, on ollut taas paljon enemmän motivaatiota lukea ja tehdä koulutehtäviä. Ennen St Louisia tuli jo pieni tunne, että syksy oli kovin pitkä, ja olisi kaivannut pientä lomaa. Mutta kummasti tuo reissu piristi, vaikka se olikin vain tavallisen viikonlopun pituinen. Tällä viikolla ollaan vain opiskeltu ahkerasti, yritetty syödä vähän terveellisemmin (todellakin jos vertaa viime viikon reissuun..vatsa kiittää!) ja olen käynyt kuntosalilla ja uimassa. Tällä viikolla kylmeni selvästi ilmakin täällä, nyt ollaan 10 celcius asteen paikkeilla! Kunhan nyt ei lunta sentään vielä tulisi. :)

Mulla on ollut hauskoja kokemuksia mun keskiviikkoaamut, kun olen koko aamupäivän Banneker Elementary koulussa seuraamassa heidän liikunnantunteja. Oppilaat ovat ihania, eräskin poika totesi minulle että "You are too young to be a teacher!" haha. Lapset kyselevät kokoajan, että mistä olen ja missä on Suomi. Hauskin oli viime viikolla kun eräs tyttö kysyi minulta että "Can you speak english without your accent?" eli osaanko puhua ilman aksenttiani! Haha, kumpa osaisin! Myös Trician lapset ovat hauskoja: hänen vanhempi lapsensa 7-vuotias Jonas aina korjaa jos sanon jotain väärin (Tricia ja hänen miehensä aina sanovat että Jonas, ei ole kiva että korjaat toisen puhetta, mutta mä sanon että korjaa ihmeessä, koska haluan oppia! :D), viimeksi taisin ääntää jotenkin hassusti sanan marathon kun Jonas sanoi että "It's a mar-A-thon!". Haha, hauskaa!

Laitan tähän vielä jotain random kuvia syksyn ajalta, joita löytyy tietokoneeltani monia, mutta jotka vaan eivät ole ikinä liittyneet aiheeseen että olisin voinut niitä julkaista :D

Enjoy your weekend!

Mun, Emman ja Alinan ensimmäiset Starbucks frappuchinot syyskuussa!

Ooooh Ameeerica and your lovely food ;)

Tämä kuva löytyy jokaisen koulun ovesta täällä! Ei aseita siis! Huh!

Koulun talent show syksyllä johon Emmakin osallistui.

TÄÄLLÄKIN JAETAAN ILMAISJAKELUJA! Minlle postin kesätyöntekijänä varsin mielenkiintoinen asia siis. Iso nippu ilmaisjakeluita joka viikko meidän postiluukussa (tosin Huom! vain kerran viikossa) Ja nipun päällä lukee osoite! Ei kenenkään nimeä, mutta meidän huoneen numero ja tien numero jne. Mut veikkaan, että täällä nuo lajittelee joku kone eikä me ihmiset?! :D

Hahaa mun tekemä porkkanakakku! Maistui hyvältä mut ulkonäkö ainakin tässä kuvassa vähän öö, jännä! :D

McDonalds jakoi eräs päivä ilmaisia smoothie uutuusmakuja maisteltavaksi opiskelijoille kampuksella! 


On meillä täällä Kansas Cityssä Cheesecake factorykin! Mut harmikseni en ole vielä juustokakkua siellä maistanut, ruoka kyllä oli todella hyvää.

Cheesecake factoryn terassi (ja kaatosade). Tuo terassi on todella kiva, siinä on suihkulähde ja kesällä aivan ihana paikka istua!

Brasilialaiset tytöt Jessica (vas.) ja Layla kokkasivat meille eräs sunnuntai brasilialaista stroganoffia ja riisiä. Nam!

Mun, Emman ja Joshin aamupalakestit nro1. Kerrassaan loistava tapa aloittaa lauantai tai sunnuntai: kokata yhdessä aamupalaa! 

Tämä oli mun Californian host-perheen Halloween lahja! Se sisälsi karkkia, ja paaaljon kaikkia Halloween -koristeita (tarroja, vihkoja, pillejä, juomapullon, shottilasin jne :D)

Viime keskiviikkona ennen Halloween aattoa koulun Bloch School eli bisness koulu järjesti Halloween juhlan koululla. Siellä oli erilaisia rasteja mitä sai suorittaa (tässä yritettiin puraista narun päässä roikkuvia omenoita ilman käsiä - ei muuten ollut helppoa!).

Ja kaiverrettiin taas kurpitsoja!

Minä, Keiara -Pocahontas ja Emma :)
Voitettiin palkinnot arpajaisissakin, mä sain kahvipaketin ja suodattimen ja Emma lahjakortin Italialaiseen ravintolaan! Cool!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti